Cel mai mare festival de muzică în aer liber din regiunea Moldovei a atras anul trecut peste 100.000 de români şi străini din 41 de țări. Anul acesta, organizatorii Afterhills din Iași au anunţat schimbări majore în ceea ce priveşte formatul evenimentului. Ovidiu Biber, co-fondator al festivalului a explicat pentru StartupCafe.ro motivele schimbărilor, cum e să colaborezi cu artiști internaționali, dar și cum pot afacerile să își vândă produsele/serviciile la Afterhills.

“Pe scurt, în 2017, Afterhills a adunat 74.000 de oameni. În anul doi am avut patru zile de festival cu peste 100.000 de vizitatori și peste 200 de artiști – ne-am dublat practic ca număr de artiști pe scenă.

În anul trei ne-am dat seama că trebuie să facem ceva cu totul special. În anul doi am avut public din 41 de țări – îți dai seama că audiența noastră și gradul nostru de adresabilitate a crescut foate mult și suntem un festival național și iată că trecem și granițele.

Și atunci am hotărât să schimbăm puțin formatul. Prima mare schimbare pe care am facut-o a fost sa ne mutăm în vacanță pentru că avem cereri de la public din toată țara care vrea să vină la festival. Ne-am dat seama că oamenii ajung greu la noi dacă noi suntem în timpul anului școlar sau în timpul anului când oamenii sunt la serviciu și am ales a doua jumătate a lui august.

Un alt upgrade pe care l-am făcut a fost să ne gândim cum împărțim publicul și ce public avem noi. Am făcut mult studiu și ne-am dat seama că atunci când organizezi un eveniment într-o zonă în care nu s-au mai întâmplat astfel de evenimente mari, trebuie să fii foarte atent la cum mulțumești publicul, cărui public te adresezi și am făcut multe studii în direcția asta.

Publicul nostru majoritar până acum a fost din categoria demografică 25-34 de ani – un public foarte bun, pe care vrei să-l ai la un festival pentru că sunt din segmentul young family/corporate/acei oameni faini care se comportă bine, cu putere de decizie la ei. Dar vrem și noi să atragem acel public tânăr care vine dacă găsește un eveniment care se adresează aproape în totalitate doar lor. 

Atunci am luat mai multe variante prin eliminare. Ne-am gândit să facem o scenă pentru cei sub 25 de ani, dar nu era chiar confortabil pentru că la fel, am fi îmbinat și am fi amestecat cele două generații.

Apoi ne-am gândit să le dăm o zi dedicată, dar nici asta nu era o variantă prea bună pentru că cine vine din Timișoara, Oradea, Brașov, din București, pentru o zi de festival?

Din motivul acesta am ales să facem două weekenduri. Primul weekend este dedicat 100% celor sub 25 de ani (nu împiedicăm pe nimeni să vină dacă are peste 25 de ani, clar) și weekendul doi este cu adresabilitate mai mare pentru cei peste 25 de ani. 

Primul weekend este cu foarte multă energie, cu trap, cu EDM (electronic dance music). Până acum am anunțat deja Rita Ora, Don Diablo, Quintino, R3HAB și urmează să adăugăm artiști tot din categoria asta, plus tot ce este cool românesc și se potrivește acestei categorii.

Weekendul doi e mult mai chill, mult mai pe atmosferă de arte vizuale și cu artiști din categoria asta. De exemplu, Morcheeba, Faithless cu DJ set, Gareth Emery și mulți alți artiști pe care noi urmează să-i adăugăm – e doar primul val de artiști”, explică Ovidiu Biber.

Cum îți duci afacerea la Afterhills

StartupCafe: Cum pot afacerile să vină la voi la festival? Dacă, de exemplu, am un foodtruck sau o afacere cu tiroliene?

“În străinătate trebuie să aduci headlineri – artiști mari, și vinzi bilete și totul s-a finalizat – ăsta este modelul de business. În schimb, noi nu putem să vindem bilete la prețuri atât de mari și atunci, salvatorii noștri sunt acești parteneri pe care îi aducem și fără de care festivalurile nu prea s-ar întâmpla.

Parteneri din toate industriile – telefonie, bere, bancă, hypermarket, spirtoase, răcoritoare și așa mai departe. Pe lângă ei, sunt acești parteneri de care ai zis tu – cu foodtruckuri, cu tot felul de proiecte, tatuaje, suveniruri, fashion – care vor să vină în festival, au înțeles că e un trafic mare de oameni și e bine să vii pregătit acolo.

Ei trebuie să știe doar două lucruri. Să se înscrie la noi pe site și o să primească răspuns instant și să fie pregătiți să facă față unui volum mare de oameni. Asta înseamnă să nu vii cu prea mare diversitate. Imaginează-ți că un restaurant vine cu un mega meniu acolo – nu ai cum să ai viteză de tranzacție. Oamenii vin în fața ta cu un card, pe brățară, și în 2 secunde a făcut plata. Se așteaptă ca la fel de repede să primească produsul. Și atunci, simplitatea aduce viteză de tranzacție“, explică co-fondatorul Afterhills.

Plățile în festival

StartupCafe: Voi folosiți același sistem ca majoritatea festivalurilor din ultima perioadă – acea brățară cu un mic card atașat. Față de sistemul tradițional – cum era cu tokeni înainte sau bani cash – e mai util așa?

Cel mai mare avantaj este confortul. Un alt mare avantaj este viteza de tranzacție. Noi acolo suntem împreună cu foarte multe companii din zona comercială. Sunt zonele de food, zonele de baruri și chiar zonele unde îți încarci brățara – dacă ai sta la cozi numărând bani și numărând rest, se creează cozi foarte mari cu timp de așteptare foarte mare.

Imaginează-ți că sunt niște mii de oameni care au un comportament asemănător. Cam toți vor să consume ceva în pauzele dintre artiști sau toți vor să-și încarce brățara atunci când intră în festival, sau să-și recupereze banii de pe brățară când pleacă. Noi trebuie să fim pregătiți să reacționăm foarte repede“, spune antreprenorul.

Cum e să colaborezi cu artiști

“Este o provocare și o bucurie în același timp. Artiștii au o viață boemă, sunt și foarte încărcați ca program. Uneori timpul de primire a unui răspuns de la solicitare până să-l pui pe afiș este un timp îndelungat pe care trebuie să ți-l asumi și să fii pregătit.

Principala noastră direcție după care ne ghidăm este rider-ul lor tehnic. Trebuie să vedem dacă vor să fie cazați la 4 sau la 5 stele, dacă vin cu avionul privat sau vin cu un altfel de avion, dacă au și echipament care vine după ei – trebuie să fim atenți să ajungă la timp, să facem un fast lane să ajungă repede la scenă. După ce îi preluăm de la aeroport și îi ducem la hotel trebuie să ne asigurăm că ajung la timp la show, că totul a fost bine, că se simt bine, că sunt tratați așa cum își doresc ei și cum sunt învățați să fie tratați peste tot în lume”, a menționat Ovidiu Biber.

StartupCafe: Ați pățit să anuleze vreun artist venire pe ultima sută de metri?

“Până acum nu am pățit asta. Întotdeauna există soluții de backup. Agenții celor mai mari artiști din lume sunt pregătiți să ia o decizie foarte rapidă dacă unul din artiști nu mai poate să ajungă sau se întâmplă ceva pe ultima sută de metri. Ne asigură că vom avea pe scenă, conform contractului, un artist de același calibru“, explică co-fondatorul festivalului.

Colaborarea cu autoritățile

“Atunci când pornești la drum cu un eveniment major, prima dată bați la ușa autorităților. Noi am găsit foarte multă deschidere. Imaginează-ți cam de ce suport avem noi nevoie de la autorități – de la Primărie, consiliu Județean, la Jandarmerie, Poliția locală, Poliția rutieră, Antidrog, Antitero.

Toată lumea ne sprijină, este alături de noi și se cunoaște asta. Securitatea este cea care este ne interesează cel mai mult și să ajungă cât mai ușor la festival – cu autobuze, autocare, etc”, spune Ovidiu.

Colaborare între un festival și un start-up

Anul trecut, firma IT ieşeană IntelligentBee a lansat platforma de self-ticketing Eventway, prin care organizatorii de evenimente pot vinde bilete electronice, identificabile prin codul QR. Target-ul pentru primul an de la lansare a fost de 40.000 de bilete vândute, dar a fost depășit după Afterhills, iar în al doilea an îşi propune să vândă 100.000 de bilete. Platforma se bazează pe modelul Business-to-Business și se adresează organizațiilor și companiilor naționale și internaționale.

StartupCafe: Anul trecut ați colaborat cu un start-up din Iași – Intelligent Bee – pentru o platformă de vânzare de bilete. Cum a fost colaborarea? V-a ajutat?

“E foarte ușor să lucrezi cu echipe atât de aproape de tine și e foarte ușor să actualizezi lucruri, să schimbi, să calibrezi lucruri, atunci când cu toții suntem ca o echipă. Vom face cu siguranță evoluții de la an la an, aducând tot felul de sisteme smart care să ușureze parcursul de la decizie, la acces, până la plecare din festival – cum îți cumperi bilet, cum intri în festival, cum îți preîncarci cardul, cum primești bani din afara festivalului pe brățară și tot felul de aspecte care îți fac viața și mai ușoară atunci când vii într-un festival“, spune antreprenorul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *